Εγκαύματα Πελματικών Φυμάτων, Εγκαύματα Δέρματος – Φωτοδερματίτιδα

Τις ζεστές καλοκαιρινές ημέρες, η υψηλή θερμοκρασία που αναπτύσσεται στο έδαφος και η υψηλής έντασης ηλιακή ακτινοβολία μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα στα κατοικίδια, όπως και στον άνθρωπο. Τα εγκαύματα των πελματικών φυμάτων (πατούσες) και του δέρματος, καθώς και η φωτοδερματίτιδα, είναι από τις πιο συνηθισμένες και επικίνδυνες καταστάσεις με τις οποίες μπορεί να έρθει αντιμέτωπος ένας σκύλος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Εγκαύματα Πελματικών Φυμάτων

Αιτίες

Κατά τη διάρκεια μιας ζεστής ημέρας, όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος φτάνει τους 37°C, η θερμοκρασία της ασφάλτου μπορεί να φτάσει τους 71°C! Σε τόσο υψηλές θερμοκρασίες, το έντονο περπάτημα του σκύλου, το τρέξιμο ή ακόμα και το παιχνίδι σε επιφάνειες όπως η άσφαλτος, η άμμος, τα χαλίκια και το τσιμέντο της πισίνας, μπορούν να προκαλέσουν εγκαύματα διαφόρου βαθμού στα πελματικά του φύματα. Ειδικά η έλξη του σκύλου που αντιστέκεται με τα πόδια του, προκαλεί βίαιο σύρσιμο των φυμάτων πάνω στο ζεστό έδαφος και σοβαρού βαθμού έγκαυμα.

Συμπτώματα

Ένας σκύλος που αντιμετωπίζει έγκαυμα πελματικών φυμάτων παρουσιάζει διάφορα συμπτώματα, όπως:

• Απροθυμία μετακίνησης
  • Δυσκολία στη βάδιση
  • Λείξη (γλείψιμο) του άκρου ή των άκρων που πάσχουν
  • Εκδήλωση πόνου και ενόχλησης στην προσπάθεια του κηδεμόνα να αγγίξει την περιοχή

Οι δερματικές αλλοιώσεις που προκύπτουν ποικίλουν ανάλογα με τον βαθμό καταπόνησης και τη χρονιότητα. Συνήθως εμφανίζονται ως φυσαλίδες, οι οποίες, σε δεύτερο χρόνο ρήγνυνται. Πολύ συχνά παρουσιάζονται επίσης διαβρώσεις, έλκη, αποκόλληση του φύματος και οροαιμορραγικό έκκριμα.

Αντιμετώπιση

Η ακριβής θεραπεία του εγκαύματος πελματικών φυμάτων εξαρτάται από τον βαθμό του και την έκταση των αλλοιώσεων. Μπορεί να περιλαμβάνει είτε τοπική είτε συστηματική αγωγή είτε συνδυασμό των παραπάνω, ανάλογα με το πώς αξιολογείται από τον κτηνίατρο.

Μέχρι την επίσκεψη του σκύλου στον κτηνίατρο συστήνεται:

• Διατήρηση των άκρων καθαρών και στεγνών, ώστε να αποφευχθεί η επιμόλυνση
  • Αποφυγή σκληρού εδάφους
  • Τοποθέτηση κολλάρου «Ελισάβετ», προς αποτροπή επίμονης λείξης του άκρου
  • Τοποθέτηση προσωρινών επιθεμάτων, προς μείωση του πόνου

Πρόληψη

Για την πρόληψη του εγκαύματος πελματικών φυμάτων συνιστάται:

• Σύντομης διάρκειας βόλτες
  • Αποφυγή παιχνιδιού σε άσφαλτο, χαλίκια, τσιμέντο κτλ., κατά τις πολύ ζεστές ημέρες
  • Αποφυγή έλξης των σκύλων

Εγκαύματα δέρματος – Φωτοδερματίτιδα

Προδιάθεση – Αιτίες

Οι περιοχές που είναι ακάλυπτες από τρίχωμα, όπως το επιρρίνιο, η κοιλιά, η εσωτερική επιφάνεια του αυτιού κ.ά., εκτίθενται περισσότερο στην ηλιακή ακτινοβολία. Έτσι, οι σκύλοι με αραιό ή καθόλου τρίχωμα έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να παρουσιάσουν κάποιο έγκαυμα, σε σχέση με τους σκύλους που καλύπτονται από πυκνό τρίχωμα. Το ίδιο συμβαίνει σε σκύλους που έχουν ανοιχτόχρωμο ή ροζ δέρμα, καθώς και σε σκύλους που εκτίθενται πολύ ώρα στον ήλιο.

Συμπτώματα

Ένας σκύλος που αντιμετωπίζει εγκαύματα δέρματος – φωτοδερματίτιδα παρουσιάζει διάφορα συμπτώματα, όπως:

• Ερύθημα του δέρματος
  • Αποφολίδωση
  • Βλαττίδες και πλάκες, πάχυνση του δέρματος, αλλοιώσεις θυλακίτιδας και δοθιήνωσης, αλωπεκία κ.α.
  • Κνησμό
  • Πόνο στην περιοχή

Αντιμετώπιση

Η θεραπεία του εγκαύματος του δέρματος εξαρτάται από την έκταση και τον βαθμό της αλλοίωσης / εγκαύματος. Μέχρι την επίσκεψη στον κτηνίατρο, συστήνεται η αποφυγή περαιτέρω έκθεσης του σκύλου στον ήλιο και η παραμονή του σε καθαρό και στεγνό περιβάλλον.

Πρόληψη

Καλό θα ήταν να αποφεύγονται οι δραστηριότητες τις ώρες που η ηλιακή ακτινοβολία είναι έντονη (11.00 – 17.00) και τα κατοικίδια να παραμένουν σε εσωτερικό χώρο ή σε σκιερό μέρος. Κάτι που συχνά διαφεύγει στους κηδεμόνες κατοικίδιων είναι ότι ακόμη και το μπαλκόνι ή το ανοιχτό παράθυρο μπορούν να αποτελέσουν σημεία έκθεσης στον ήλιο.

Οι σκύλοι που παρουσιάζουν συχνά εγκαύματα από τον ήλιο και χρόνιες αλλοιώσεις φωτοδερματίτιδας, ακόμη και χαμηλού βαθμού, καλό θα ήταν να επισκεφθούν κτηνίατρο δερματολόγο, καθώς οι παθολογικές αυτές καταστάσεις μπορεί μελλοντικά να προδιαθέσουν σε νεοπλασία του δέρματος.
Προληπτικά, και μόνο κατόπιν σύστασης κτηνιάτρου, σε κάποιους σκύλους μπορούν να χρησιμοποιηθούν αντιηλιακά σκευάσματα ή να καλυφθούν τμήματα του σώματος με ανοιχτόχρωμα υφάσματα.